ERASMUS-Finland

ERASMUS-Finland, avagy cserediáknak lenni Tamperében nagyon jó

Hozzáteszem, nemcsak cserediáknak, hanem kísérőtanárnak is feledhetetlen élmény volt lenni Tamperében. 2017. március 12-19. között egy csodálatos hetet tölthettünk négyen iskolánkból (Kóródi Réka és Tóth Anett 11. C, valamint Sidlovics Eszter 10. C osztályos tanulók és jómagam, Kissné Trembeczki Nóra, kísérőtanár) az ERASMUS-projekt keretében Tamperében a Tamperei Egyetem gyakorlóiskolájában, a Tampereen Yliopistou Normaalikouluu Lukio-ban.

A két intézmény kapcsolata több évtizedes múltra tekint vissza. Iskolánk 1984-ben mint UNESCO asszociált iskola létesített testvériskolai kapcsolatot a tamperei iskolával, s ez a barátság az 1990-es évek közepétől a COMENIUS-, majd ennek folytatásaként az ERASMUS-programban való együttműködésben még inkább elmélyült.  Mint az már a hagyományokból ismeretes, a programban résztvevő külföldi diákokat és kísérőtanáraikat a finn fogadócsaládok látják vendégül, a programokról és a projekt megvalósításáról az iskola vezetése és a szervezőtanárok gondoskodnak. A 2017 évi feladat a  "Stories from the Past and Present" címet kapta. A feladat megoldása során interjúkat kellett készíteniük a csoportoknak különböző életkorú emberekkel arról, hogyan emlékeznek vissza, milyennek látják az 1980-as évek életmódját, s ha összevetik a jelenkorral, milyen lényeges változásokat tapasztaltak (nak) napjainkban. A feladat záróakkordja a megfigyelt tendenciák alapján a jövőbeli elképzelések megfogalmazása volt. Vegyes nemzetiségű csoportokba szerveződve kellett a diákoknak elkészíteniük egy-egy prezentációs anyagot, amelyet a pénteki zárónapon az egész iskolaközösség előtt kellett előadniuk a legmodernebb oktatástechnikai eszközökkel felszerelt auditóriumban. Miközben a projektfeladaton dolgoztak a diákok, sor került az otthonról hozott, saját országukat, városukat és iskolájukat bemutató prezentációk többszöri előadására is. Mindemellett nem maradhattak el az óralátogatások, a mozgás és a sport, a finn élet rejtelmeibe beavató szertartásokon való részvétel (sauna and ice- swimming), a kirándulás a tóvidéken (Hell's Lake), a Helvetinjärvi Nemzeti Parkban,  a múzeumlátogatások, a finn konyha finomságainak megkóstolása, s persze a sok-sok délutáni és esti családos és baráti program. Minden program és előadás nagyon jól sikerült, élvezetes volt, az elkészült bemutatók pedig színvonalasak.

Nekem tanárként a legnagyobb élményt a finn szervezőtanár kollegákkal való megismerkedés jelentette, valamint az, hogy bepillanthattam a méltán híres finn oktatási rendszerbe.

Az utazás mindig szemléletet formál. A megélt élmények és emlékké váló tapasztalatok bővítik világlátásunkat, a lelkünkre hatnak és óhatatlanul formálják a személyiségünket. Remélem, hogy ez a minden értelemben vett gazdagodás láthatóvá válik majd az munkámban és a cselekedeteimben a tágabb környezetem számára is.

Végezetül, hadd szóljak arról is, hogy kísérőtanárként az események, pillanatok krónikása is voltam, hiszen igyekeztem mindent megörökíteni, aminek közösen a részesei lehettünk. Ezekkel a sorokkal, valamint a lányok, Kóródi Réka, Tóth Anett és Sidlovics Eszter beszámolóival ajánlom figyelmetekbe a képeinket. Miközben megtekintitek őket, arra biztatlak benneteket, hogy jövőre ti is vegyetek részt az ERASMUS- programban.

Kissné Trembeczki Nóra